SI JANTUNG HATI (:

Thursday, April 21, 2011

F.I.N.A.L E.X.A.M W.E.E.K


HYE... Post pada hari ini adalah tentang “minggu peperiksaan“

ahhh..kenapa bila tiba minggu exam je..sikap manusia berubah? berubah macam mana tu?mm..contohnya, yang jauh makin dekat, malah ada juga yang sedia rapat itu, makin jauh. paham tak maksud yang budop wangi hendak sampaikan.sebentar lagi akan diterangkan dengan lebih lanjut ye.

yang jauh makin dekat.kenapa budop wangi cakap macam tu ye.kerana..

1) kawan-kawan yang x pernah rapat pon boleh rapat sebab minggu peperiksaan inilah minggu bagi insan-insan yang kurang pandai mencari insan-insan yang lebih pandai.untuk meminta jasa baik mereka mengajar tentang subjek yang kurang difahami.

2) Boleh jadi juga kepada pelajar-pelajar yang tak pernah jumpa pensyarah, minggu inilah mereka semua berpusu-pusu ke bilik pensyarah untuk bertanya. Walhal minggu sebelum-sebelum ni xde pula nak cari pensyarah. Kadang-kadang ada yang malas sangat nak pergi kelas sebab xnak dengar ‘lecture’ (huhu budop wangi la tu..hehe)

3) Minggu peperiksaan inilah yang nak rapat dengan cik buku-sedangkan sepatutnya minggu peperiksaan ini hanya perlu untuk merujuk dan ulangkaji nota ringkas sahaja.tambahan pula, selama ni xpernah pun sentuh buku-buku tebal yang tersusun cantik di rak tu. Bila tiba minggu exam nie la baru nak belek dan bawa ke mana sahaja buku-buku tersebut.

4) Dan yang paling utama sekali, mingu peperiksaan ini jugalah minggu yang akan merapatkan hamba dengan penciptanya. sebab? Kebanyakan hamba Allah akan mencari tuhanNya tika mereka mahu meminta sesuatu atau berada dalam kesusahan sahaja(nauzubillah).moga kita dijauhkan daripada sikap begini. hanya mencari tuhan tika masa sukar ataupun hanya meluangkan masa kita kepada Tuhan tika kita lapang.

ini sahaja analisis budop wangi untuk yang jauh menjadi dekat.seterusnya..

Yang rapat semakin jauh….

1) bagi aku kebanyakan orang(budop wangi pun sama je), masa minggu peperiksaan nila nak ‘moody’.sebab? baru belajar sikit. xhabis ‘study’.itulah antara alasan yang diberi. Bila dah ‘moody’ nanti akan cakap dengan member yang minggu sebelum ‘exam’ ni sangat rapat..”ko jangan kacau aku,aku nak fokus ni..”..xpon..”eh, ko klu nak buat discussion leh x buat kat tempat lain,aku xleh stdi dalam keadaan bising la“…xpun..”weh, aku rase aku nak sorag2 la sekarang.xnk ade sape2 pon dpn mata aku.sbb aku nak menghafal rumus ni.leh x ko stdi ngan member ko yang len.aku xleh nak layan n tolong ko r“..huhuii..pentingkan diri betulllll…..lupakah mereka masa sebelum minggu peperiksaan ni tiba, sahabat-sahabat itula yang bergelak tawa bersama-sama, makan sama2…’menyanyi bersama-sama”..lupa diri betul…hehe(kalau nk fokus, terus terang secara berhemah ye & kalau boleh, ajakla kawan2 kita sekali)

2) Ada juga masa peperikasaan ni yang menjadi hamba yang lalai.menjauhi penciptaNya. ada yang sanggup tinggal solat. Yang solat pon, solat seperti ‘patuk ayam je’.kadang-kadang doa pun x.baca al quran apatah lagi.solat sunat jauh sekali.sebab?sibuk sangat nak habiskan belajar. takut x sempat habis sebelum tiba hari peperiksaan. sedarkah kita bahawa yang memberi kejayaan itu adalah Dia? Tuhan yang maha berkuasa dan berkehendak. Kalau dia takdirkan kita berjaya, berjayalah kita. dan kalau dia berkehendakkan kita gagal, walau setinggi mana usaha yang kita taburkan untuk peperiksaan ini, kita tetap akan gagal.sama-samalah kita ingat.

“Jika Allah mahu menolong kamu, tidak ada sesiapa yang dapat mengalahkan kamu. Jika Allah membiarkan kamu, tidak ada sesiapa yang dapat menolong kamu kecuali Allah” (Ali Imran; 160)

em..isu yang timbul..banyak lagi x stdi.sebab tula timbul perkara macam di atas.begitu?

cuba kita fikir dan refleks kembali diri kita.adakah kita telah menggunakan masa kita sebaik mungkin sebelum tiba minggu peperiksaan itu? Jadi, salah sahabat2 kitakah kita x habis belajar lagi? salah orang lainkah kita rasa susah nak faham bila belajar ‘last minute’ ni? salah orang atau salah kita?renung2kan..Jadi, ayuh kita kawal emosi, dan jaga amalan di minggu peperiksaan ini.

akhir kata, “siapa yang usaha dia yang akan dapat”

p/s: untuk ingatan diri budop wangi ini yang utama.

~moga hidup kalian semakin putih~

2 comments:

NOOR ALIA SAFIQA said...

cantek bckground hehe gud luck ea akk final exam ni do da best =) chill....

Cik RendaNg Yg x REnDANg said...

gud luck!